Saturday, October 8, 2011

Bajet 2012

As usual early of October, 3pm, Friday, setiap tahun...akan ada bajet untuk negara kita, Malaysia.
So last Friday, i was missed the perbentangan untuk bajet 2012.

Saya bkan yang arif dan pakar nak menghuraikan tentang bajet ni, baik atau tidak, apa pun pada saya bajet ni more to government staff, golongan golongan korporat.

And for certain things ada jugak yang menguntungkan semua rakyat. Contohnya, Datuk Seri Najib memberi bantuan RM100 untuk semua murid tahun satu hingga pelajar tingkatan lima, mungkin untuk sesetengah orang yang sedikit berada, jumlah tu tak besar mana pun, tapi untuk orang yang anak ramai dah hidup serba kekurangan, jumlah tu dah cukup untuk diaorang.

Pemansuhan yuran pendidikan sekolah rendah dan menengah untuk pertama kali dalam sejarah disediakan dengan percuma. So pada saya okay la sebab tahun depan Adib dah masuk darjah satu...sedikit menjimatkan la kan. I was told this to my mak cik yang mana dia telah kehilangan suami, dan mempunyai ramai anak, i mean ramai okay, dalam 7 or 8 yang masih bersekolah, alhamdulillah sekurang kurangnya meringankan beban.

I was so happy as well sebab tambahan RM 500 untuk pesara dan tambahan bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam. Ramai jugak kawan kawan yang berkerja dengan kerajaan ni.

Kalau nak huraikan banyak la lagi kan, pada saya secara keseluruhan okay la nak banding dengan tahun lepas, as stated on paper today, bajet tahun ni lebih sejahtera kepada rakyat, and harap jangan jadi wayang cina atau janji manismu je, ye la , al maklum la nak mengundi ni kan, banyak la yang tabur janji manismu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...