Wednesday, August 10, 2011

pulang lah...

Semalam memang plan nak berbuka kat rumah my PIL (parent in law) so saya pun tak masak or prepare apa-apa pun, just beli murtabak kat tempat yang selalu kami beli. Sebelum pergi tu ( rumah PIL tak jauh pun dari rumah kitaorang around 10 minutes pun dah sampai) saya sempat la panggil jiran saya ni, yang mana saya panggil dia kak ni. Sebenarnya saya nak bayar duit popia (popia kecik) yang saya ambik malam sebelum tu. Terkejut saya tengok dia terlalu kurus macam orang sakit, serius..dia tak la kurus sebelum ni, orang kata, sedang2 la..ini..kurus sangat, kurus yang nampak sakit,muka cengkung, pucat. Saya pun terus la tanya, kenapa kurus sangat ( sebab dah lama saya tak nampak dia, selalu dia keluar dok bersihkan rumah, pokok2 bunga dia tu), dia senyum2 je la, saya tanya dia tak selere makan ke, tak minum susu ke? Tak pergi jumpa doktor ke? ( Tanya mengalahkan polis ) so dia cakap la pergi jumpa doktor, dah beli susu seme..tapi still camtu jugak.

Saya keep asking sebab saya rasa dia sakit and nak sorok (jadi kepochi) at last, dia cerita, Allah bagi dia dugaan besar, anak dia ( kami panggil angah, even saya pun panggil angah) angah lari dari rumah! Memang terkejut beruk la saya..!! Dalam hati *patut la lama tak nampak angah dok ketuk or repair basikal dia*. Saya tanya kenapa angah boleh lari, for info, he just 15yo and nak take for PMR this year. Kak Nie ni cerita la yang angah tu merajuk pasal kena marah dengan abah dia, asalnya dia 'mengamuk' nakkan basikal yang budak sekarang guna tu ' Fixie ' yang rim colorful tu. My hubby cakap basikal tu ribu2 jugak la. Then, Kak Nie cakap dia belikan la basikal tu (even saya pun tak pernah tengok basikal dia, ye la, balik kerja pun dah pukul berapa), then, jiran saya tu cakap duit kat rumah hilang, sedangkan duit kat rumah tu tak pernah hilang, so dia pun tanya la anak2 dia termasuk la si angah ni, tetiba si angah ni melenting and marah, then marah2 / melawan kak nie ni, so ayah dia pukul la dia, pukul si angah ni sebab melawan cakap. Then pagi 1sr Ramadhan tu, si angah ni lari dari rumah bawak motor. Tak sangka la saya jadi cani. Kesian saya tengok kak nie ni, dia cakap, nak buat kerja pun tak boleh. Makan pun tak lalu.

Angah yang saya kenal, rajin ke surau, mengaji and paling diam la rasanya, sepatah kita tanya, sepatah dia jawab. Sebak and menangis jugak saya dengar cerita kak nie. Saya selalu fikir tentang benda2 macam ni. Future, yang semua orang tak tau apa akan jadi kat masa depan kita, ajal kita, rezeki kita, urusan kita, kehidupan kita. Yes, masa anak kita kecik macam sekarang ni, may be kita boleh proud sebab dia pandai or lemah lembut or petah bercakap, kita sebagai parents pun kita akan rasa, inilah yang terbaik kita boleh bagi. Ibu mana tak sedih bila anak buat macam ni kan? Macam kes kak nie ni, 15 tahun or I give 14 years kak nie ni jaga, besarkan, bagi makan minum and pelajaran, tapi dia pernah sangka tak yang anak dia akan buat macam ni kat dia? Tak kan? Rasanya ibu dah tak de air mata nak menangis, doa siang malam nak suruh anak dia balik. Kita pun, siang malam berdoa pada Allah supaya anak kita jadi anak yang soleh/solehah, berguna. Tapi siapa kita nak menjaga 24/7 anak kita, masa dia kat sekolah, keluar dengan kawan2, kita tak tau apa dia buat, yesss...memang betul kita boleh pantau anak2, dengan siapa dia berkawan, ke mana dia pergi...entah la, saya sebagai ibu, ibu yang belum sempurna, yang masih belajar, saya hanya mampu berdoa pada Allah, selamatkan lah anak saya dari kehidupan dunia ni, selamatkan lah anak saya dari api neraka, selamatkanlah anak saya dari penyakit yang tidak diingini, semoga anak saya menjadi manusia yang berguna untuk diri dia sendiri...amin..

Balikla angah, kesian kat ummi, jangan la buat ummi menangis, syurga di bawah tapak kaki ibu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...